– Vi begynte å snakke om musikk med én gang

Det blir fort en del nerding når 73 unge musikere er samlet til sommerkurs.

Ung Filharmoni er i full gang på Rønningen folkehøgskole i Oslo, og musikere fra hele landet er samlet på for å øve, spille konsert og bli kjent.

I bratsjgruppa har de allerede funnet tonen. Vårin Lie Rognes (17), Iben Brøgger (17), Maren Ernst Hyldmo (17) og Laura Kumwenda (18) blir i alle fall sittende og prate etter at de andre har forlatt matsalen.

Gir en øveboost

Laura har vært med på Ung Filharmoni to ganger tidligere, Vårin og Iben var også med i fjor, mens for Maren er det første gang.

– Jeg er tror det blir veldig gøy. Jeg er litt nervøs for å spille stemmen min, men tror jeg kommer til å lære veldig mye også, sier Maren.

Notene fikk de allerede i februar, og siden det har de lyttet, lest og øvd på musikken for å bli klare til sommersamlingen.

– Man får en skikkelig øveboost av å være her. Jeg blir veldig inspirert til å øve, både i forkant av samlingen og etterpå, sier Vårin.

– Jeg begynte å øve med en gang, men det blir alltid litt innspurt på slutten likevel, sier Maren, og de andre nikker enig.

Andreea-Maria Faitas Dumitrel (t.h.), Hjalmar Bjerner og de andre deltakerne har tid til å ble kjent mellom øvelsene. Foto: Magnus Skrede

Nye venner

Selv om det er musikken som står i sentrum, er de sosiale aktivitetene også en svært viktig del av sommerkurset. I år som i fjor gjelder det å finne løsninger som lar deltakerne bli kjent med hverandre, samtidig som de holder nødvendig avstand.

Blant annet brukes to forskjellige innganger på vei inn og ut av prøvesalen, kohortene sitter to meter fra hverandre i orkesteret, og i spisesalen har instrumentgruppene egne bord med faste plasser.

– Det er veldig gøy å bli kjent med andre som er like interessert i det samme, og som er på så høyt nivå, sier Laura.

– Vi får møte folk fra hele landet. Det er ikke alle som har et stort musikkmiljø der de kommer fra, så det er fint å få spille med så mange andre, sier Vårin.

– Og så er det en av få muligheter vi har til å spille et så stort verk, legger Iben til.

På sommerkurs blir det tid til mer enn øving og konsert. Men alle må holde kohorten! Foto: Magnus Skrede

Nerding på høyt nivå

De innrømmer at det blir mye nerding når så mange unge musikere er samlet på ett sted.

– Vi begynte å snakke om musikk med én gang vi satte oss ved lunsjbordet. Både om det vi skal spille her og andre ting, sier Vårin.

– Det blir alltid snakk om det og det stedet i noten, og så nikker alle og vet akkurat hvilken takt du mener, sier Laura.

Og mer nerding skal det bli. Allerede første kveld er det duket for rebus med diverse musikkoppgaver, og neste dag blir det klassisk musikk-quiz, hvor nivået etter sigende er skyhøyt.

Ved bratsj-bordet er det i alle fall ingen tvil om hvilken gruppe som er den beste.

God stemning blant bratsjene. Foto: Magnus Skrede

– Bratsj, definitivt!

– Det er alltid god stemning blant bratsjene, sier Vårin.

– Man får liksom en egen identitet ved å være bratsjist. Alle er så samkjørte, og vil hverandre vel, sier Laura.