Fra Ung Filharmonis høstsamling i 2024. Foto: Magnus Skrede
Fra Ung Filharmonis høstsamling i 2024. Foto: Magnus Skrede

Slik blir Ung Filharmoni 2025

Orkesterprosjektet Ung Filharmoni arrangeres for 10. gang i 2025. Her kan du lese ekspertenes tanker om gjennomføringen til neste år. 

Programmet for neste års Ung Filharmoni er deler av Sergej Prokofievs ballet «Romeo og Juliet». Verket er basert på William Shakespeares skuespill Romeo og Juliet, og med det skal Ung Filharmoni gjøre et dypdykk i et av historiens mest kjente kjærlighetsdrama. 

Dagsaktuelt 

Balletten Romeo og Juliet av Prokofiev ble urfremført i Sovjetunionen i 1940. Hele verket varer nesten to og en halv time, men under Ung Filharmoni 2025 skal deltakerne spille et utdrag fra to av suitene. 

— Pekka Kuusisto har valgt ut en blanding av noen av de mest kjente satsene, men også satser som er mindre spilt. Jeg synes det er spennende at vi får utforske deler av balletten som ikke alle kjenner til, forteller Trond Magne Brekka. 

Brekka er fløytist i Oslo-filharmonien og sitter i fagutvalget til Ung Filharmoni. Han har, sammen med sine kollegaer, god kjennskap til verket. I 2016 gjorde de en innspilling av hele balletten, sammen med deres tidligere sjefdirigent Vasily Petrenko. 

— Om deltakerne er nysgjerrige på musikken, anbefaler jeg dem å høre på innspillingen vår. Da får de både et forhold til musikken og vår tolkning av den, sier han. 

Brekka mener temaene i balletten fortsatt er dagsaktuelle. Musikken uttrykker både kjærlighetsforhold, tragiske skjebner og urettferdige forskjeller i samfunnet.

— Det er et verk som bidrar til å skape gode diskusjoner, og ikke minst er det utrolig lekker og vakker musikk, forteller Brekka. 

I balletten av Prokofiev trengs, i tillegg til standard orkesterbesetning, en pianist og tenorsaksofonist. Dette gir en sjelden mulighet for pianister og saksofonister til å søke Ung Filharmoni 2025. 

— «Romeo og Juliet» er et verk som er spennende for de fleste i orkesteret, i tillegg til at det er et sentralt verk i orkesterlitteraturens kjernerepertoar, sier han. 

Trond Magne brekka underviser fløytedeltakerne på Ung Filharmonis sommersamling i 2024. Foto: Magnus Skrede

Kunstnerisk forbilde 

Ung filharmoni 2025 skal ledes av fiolinist, komponist og dirigent Pekka Kuusisto. Han er kunstnerisk leder for Det Norske Kammerorkester og første gjestedirigent for Helsinki filharmoniske orkester. Kunstnerisk plansjef i Oslo-filharmonien Alex Taylor tror han kan være et forbilde for de unge musikerne. 

— Kuusisto er en av relativt få dirigenter som også er veldig aktiv som musiker. Han har en fantastisk evne til å formidle musikken, både til publikum og de rundt seg, forteller Taylor. 

Pekka Kuusisto skal lede Ung Filharmoni i 2025. Foto: Bård Gundersen

Han forteller videre at Kuusisto er samfunnsengasjert og opptatt av sin samtid. Det kommer godt frem i prosjektene han gjør, særlig gjennom et mangfoldig programvalg. 

— Han er en søkende musiker og dirigent. I tillegg er han nysgjerrig og leken, og klarer alltid å oppdage noe spesielt i musikken han jobber med. Det håper vi vil vekke kreativiteten til Ung filharmoni-deltakerne, sier Taylor. 

Taylor mener også at Kuusisto er en jordnær person som er opptatt av å ha god kontakt med musikerne.

— Deltakerne får oppleve en ydmyk dirigent. Forhåpentligvis vil han være en person de unge musikerne kan relatere til. Vi tror han kan bli en person de kan se opp til, også etter prosjektet. 

Marco Feklistoff, leder for program- og orkesterplanlegging, og Alex Taylor, kunstnerisk plansjef i Oslo-filharmonien. Foto: John-Halvdan Olsen-Halvorsen

Det viktige førsteinntrykket

Louisa Tuck er solocellist i Oslo-filharmonien og har vært instruktør på Ung Filharmoni flere ganger. Hun mener at førsteinntrykket har stor betydning, særlig når prøvespillet er på video. 

— Vi har fått videoer med folk i pyjamas, kjæledyr som går forbi og mye annet rart. Det oppfattes som useriøst. Juryen bruker mye tid på å høre gjennom videoene, da betyr det noe når søkeren har lagt arbeid i presentasjonen også, forteller hun. 

Utdragene er en pekepinn for hvordan en deltaker vil egne seg i orkester, og innstuderingen er derfor viktig. De gir en indikasjon på om man klarer å tenke på hele orkesterverket. 

— Det er viktig at man vet hvordan stemmen man spiller passer inn i et orkesterverk. Hvis man ikke kjenner utdraget fra før er det hjelpsomt å spille karaoke: be læreren din spille de andre stemmene, spill med en venn eller bruk Spotify, foreslår hun. 

Tuck mener Ung Filharmoni er viktig både for unge orkesterglade musiker og musikerne i Oslo-filharmonien. Prosjektet gir et bilde på hvordan neste generasjons orkester vil være.

—  Det er så givende å få jobbe med unge dyktige musikere. Gir du et godt inntrykk, blir du lett å huske. Plukk opp alt du kan fra hen du sitter med: artikulasjon, dynamikker, intonasjon og innsatser, sier hun.

Louisa Tuck har vært instruktør på Ung Filharmoni i flere år. Hun er også juryleder for cello. Foto: Magnus Skrede

Tekst: Maren Ohm Ballestad

Søknadsskjemaet til Ung Filharmoni åpner mandag 7. oktober og søknadsfristen er 11. november. Mer informasjon om prøvespillet finner du her.

Search