Foto: Magnus Skrede
Foto: Magnus Skrede

Høstseminaret 2025

Hvordan blir unge musikere forberedt på et liv i et profesjonelt orkester, og hva ser orkestrene egentlig etter når de ansetter? Dette var noen av spørsmålene som sto sentralt under Høstseminaret 2025

Torsdag 2. oktober arrangerte Ung Filharmoni det åttende høstseminaret på Sentralen i Oslo, der representanter fra landets orkestre og musikkutdanninger møttes til refleksjon, erfaringsdeling og debatt.

Gjennom dagen ble det tydelig at både prøvespill, samspill og samarbeid må tenkes på nye måter. I videoene under kan du se korte klipp fra foredrag og panelsamtaler som belyser alt fra rekruttering og utdanning til mental helse og orkesterkultur.

Hvordan forberedes unge musikere på virkeligheten som møter dem i et orkester?

Anders Hall Grøterud, leder for Ung Filharmoni, viser til en undersøkelse blant Ung Filharmoni-deltakere, der 68 prosent ønsker å bli profesjonelle musikere, men mange etterlyser mer kunnskap om karriereveier, mental helse og hva som kreves for å lykkes.

– Talentutvikling handler om å forvandle en gnist til glød gjennom mestring og meining, sier Grøterud.

Se åpningen av seminaret her:

Hva er viktigst – å finne den beste musikeren eller den rette kollegaen?

HR-sjef Marit Norberg forteller hvordan Bergen Filharmoniske Orkester (BFO) har lagt om rekrutteringen etter dyrekjøpte erfaringer.

– Vi ser etter musikere som både spiller godt og fungerer godt i fellesskapet. Det handler om å finne den riktige personen, ikke bare det beste prøvespillet.

Hvordan kan et orkester være både internasjonalt og lokalt forankret?

Glenn Paulsen, orkesterregissør fra Stavanger Symfoniorkester (SSO), beskriver utfordringen med å få flere norske søkere til prøvespill – og deler tanker om planene for et orkesterakademi som skal bygge bro mellom utdanning og yrkesliv.

– Vi ønsker å hjelpe unge musikere å ikke bare vinne jobben, men også overleve i den.

Hvordan kan et orkester i Nord bidra til å hindre talentflukt sørover?

Torunn Reigstad, orkestersjef ved Arktisk Filharmoni, forteller om deres mentorordning, der unge musikere får tett oppfølging og spiller side om side med profesjonelle.

– Vi ser at de som får konkret erfaring på podiet lykkes bedre – flere av våre tidligere mentorer har nå faste jobber hos oss, sier Reigstad.

Hvordan bygger man et velfungerende orkester – der sterke enkeltprestasjoner blir til samspill?

I sitt innlegg la Solveig Johnsen, ledende orkesterregissør i Trondheim Symfoniorkester, vekt på hvor avgjørende de menneskelige ferdighetene er i et orkesterfellesskap. Hun beskrev kontrasten mellom det å være konkurranseorientert nok til å vinne prøvespillet – og samtidig samarbeidsorientert nok til å fungere som del av et stort lag.

– En musiker må ha viljen til å konkurrere for å få jobben, men evnen til å samarbeide for å beholde den, sa Johnsen.

Hun pekte også på behovet for større realisme i musikkutdanningen – blant annet mer kunnskap om gruppepsykologi, kommunikasjon og hvordan man håndterer ulike ambisjonsnivåer i en gruppe. Ifølge Johnsen er orkesterlivet fullt av både samspill og spenninger, og det krever en sterk forståelse for hvordan man lærer, leder og lytter – samtidig.

Foto: Magnus Skrede

Er prøvespillet egentlig den beste måten å finne den rette musikeren på?

Diskusjonen tok opp dilemmaet mellom den «beste» kandidaten og den «riktige» kollegaen – og hvordan juryer kan vurdere bredere enn bare teknikk.

Se utdrag fra gruppediskusjonen her:

Unge talenter med gnist og glød

Midt i seminaret fikk deltakerne en musikalsk pustepause med et inspirerende innslag fra Kvartett Vigore, bestående av Harry Li (fiolin), Birk Bosrup Blyverket (fiolin), Eivind Skeie Dammerud (bratsj) og Randi Winnem Tvedt (cello).

De fire unge musikerne, som alle er deltakere i Ung Filharmoni, kom rett fra generalprøven i Konserthuset for å spille for seminardeltakerne. Kvartetten fremførte “Shine You No More” av Rune Tonsgaard Sørensen fra The Danish String Quartet.

Hvor mange musikkstudenter ender egentlig opp i et profesjonelt orkester?

Astrid Kvalbein fra Norges musikkhøgskole NMH) og Fagrådet for utøvende musikkutdanning (FUM) og Renate Hauge Sund fra NMH viser til at selv på studieretninger som utdanner flest orkestermusikere, er det bare om lag én tredjedel som får orkesterjobb.

– Vi utdanner til mange ulike yrker, ikke bare orkesterstillinger, sier Kvalbein.

Hvordan må musikkutdanningen endre seg for å møte en ny tid?

Stephan Barratt-Due, rektor og kunstnerisk leder ved Barratt Due musikkinstitutt, peker på at endringer i verden også utfordrer musikkens rolle.

– Fremtidens musiker må være både spesialist og generalist, sier han. Instituttet planlegger en ny bachelorgrad utviklet sammen med Oslo-filharmonien, der studentene får praktisk innsikt i alt fra markedsføring til kunstnerisk utvikling.

Hvor godt forberedt er norske kandidater egentlig på prøvespill?

Deltakerne mener nivået er høyt, men mange faller ut på orkesterutdragene. Det ble foreslått å utdanne «allmennmusikere» først, med mulighet for spesialisering etterpå.

– Studentene må lære å kjenne seg selv – og trene på å prestere under press, lød en av konklusjonene.

Se oppsummeringen av den andre gruppediskusjonen her:

Hvordan kan orkestre og utdanningsinstitusjoner forstå hverandre bedre?

Marco Feklistoff fra Oslo-filharmonien forteller at orkesteret har blitt mer fleksibelt i rekrutteringen, blant annet gjennom headhunting og mentorskap.

– Vi ser en ny generasjon musikere som er mer på hugget og vil bidra bredere, sier han.
Panelet etterlyser tettere dialog og flere åpne dører mellom utdanning og profesjonelt musikkliv.

Se panelsamtalen med Marco Feklistoff (Oslo-filharmonien), Astrid Kvalbein (Fagrådet for utøvende musikkutdanning og Norges musikkhøgskole) og Stephan Barratt-Due (Barratt Due musikkinstitutt) her:

Tidlig innsats, samarbeid og åpne dører

I den avsluttende panelsamtalen møttes Michelle Lindboe (Unge talenter Bjergsted), Eline Selseth Landrø (Ungdomssymfonikerne) og Rune Brodahl (Den Norske Opera & Ballett) for å diskutere hvordan hele feltet kan styrke samarbeidet fra kulturskole til profesjonelt nivå.

Panelet var samstemte om én ting: at unge musikere trenger flere reelle arenaer for mengdetrening og samspill.

– Ungdomsorkestrene er uvurderlige for både spilleglede og sosial utvikling, sa Landrø.

Fakta om Høstseminaret

  • Årlig fagseminar om talentutvikling i klassisk musikk på U19-feltet, i regi av Ung Filharmoni.
  • Målgruppe: Lærere, pedagoger, utøvere, ledere, talentutviklere, støttespillere og andre interesserte.
  • Arrangeres torsdagen i uke 40 hvert år.
  • Årets seminar var det åttende i rekken.

Tidligere seminar

Video: Bjørn Kjetil Undheim i Millieprod

Tekst: Maja Vie

Search