Eli Kristin Hansveen har en spennende bakgrunn som gir henne et unikt uttrykk som operasanger. Hun har vært fast solist ved nasjonaloperaen siden 2007, og også deltatt i både Stjernekamp(2013) og MGP(2024). Foto: Magnus Skrede
Eli Kristin Hansveen har en spennende bakgrunn som gir henne et unikt uttrykk som operasanger. Hun har vært fast solist ved nasjonaloperaen siden 2007, og også deltatt i både Stjernekamp(2013) og MGP(2024). Foto: Magnus Skrede

Formidling i fokus

Kommunikasjon, identitet og formidling stod i sentrum da Eli Kristin Hansveen møtte årets deltakere i Ung Filharmoni.

Med respekt for den klassiske tradisjonen, har operasanger Eli Kristin Hansveen, fast solist ved nasjonaloperaen, utviklet sitt unike uttrykk basert på bakgrunnen fra – og kjærligheten for – det rytmiske feltet. 

Ordet “kommunikasjon” kommer fra latin, communicare, og betyr “å gjøre felles”. Det betyr å nå frem til andre mennesker gjennom musikk, innledet Hansveen. I foredraget vektla hun viktigheten av scenebevissthet og samspill, både musikalsk og sosialt. 

– Kommunikasjonen musikerne imellom er nøyaktig så viktig som med publikum. Musikken som finner sted skal kommuniseres, altså gjøres felles, sa Hansveen.

Viktige spørsmål

Når man skal innta scenen slik man gjør på konserter, er det noen nøkkelpunkter man bør være bevisst på, ifølge Hansveen. De klassiske spørsmålene: hvem, hva og ikke hvor, men: hvordan. 

Hansveen mener spørsmålet: “Hvem er jeg?” kan være vrient, men forklarte at det ikke trenger å kompliseres mer enn å ta stilling til om man er en lykkelig person, en optimistisk person, en som blåser i alt – også videre. 

– Neste spørsmål er “hva formidler jeg?” Er det viktigst i dette stykket å fokusere på komponisten, klangen, historien, spør Hansveen.

Det kan bli mye sitting i løpet av sommerkurset. Eli Kristin Hansveen tok initiativ til litt fysisk aktivitet med en klassisk teaterlek. Foto: Magnus Skrede

Forme identiteten

Hun vektlegger også viktigheten av å forme sin identitet. Hva er mine særegenheter, som skiller meg ut på en spennende måte, er nyttig å undersøke og reflektere rundt. De unge fikk også tips om å ta både opptak og video av seg selv som spiller, for å bli bevisst på hvordan man lyder og fremstår. Dette er effektivt for å få tilbakemelding og kunne gjøre justeringer for en bedre leveranse på scenen. 

Om din stemme har noen takter med pause, er tilstedeværelsen like viktig som når du har solistrolle, mener Hansveen. 

– Å være i musikken, ved å være fremoverlent, lyttende og responderende, er viktig for helhetsinntrykket og orkesterets samlede fortelling til publikum, sa hun i foredraget.

Hansveens tre tips til de unge: 

  • Gå tilbake til start når du føler deg fortapt. Hvorfor begynte du? Hva er du trygg på?
  • Gjør det du er redd for. Klassisk eksponeringsterapi. 
  • Det lønner seg å være spesiell. Omfavn det rare i deg!

Tekst: Ingrid Lovise Anvik Hellense

Search