Vasily Petrenko er neste års dirigent. Foto: Fred Olav Vatne

En variert hverdag som musiker

I løpet av en uke fylt med orkesterøving, fikk deltakerne i Ung Filharmoni et møte med en annerledes musikerhverdag i foredraget til Forsvarets stabsmusikkorps. Det var et møte som ble inspirerende for flere.

Tekst: Øyvind Hamre | Foto: Magnus Skrede

Ung Filharmoni har tidligere besøkt Operaorkestret og KORK, og nå har turen kommet til Forsvarets stabsmusikkorps. Korpset er Oslos eldste musikkinstitusjon og feiret nylig 200-års jubileum. Under foredraget befinner Ung Filharmoni seg inne i et gammelt ridehus fra 1828, hvor det en gang red hester. Nå er stallen blitt til et konserthus.

Korpset har eksistert sammenhengende i 200 år, med et kort unntak av krigsårene 1940-45, og har endret navn flere ganger i takt med endringer i hæren. Tidligere var “Staben” den eneste underholdningen i byen, og spilte ofte for osloensere på søndagstur omkring Akershus festning.

Korpset har en rik historie, og det fortelles anekdoter om å gjemme unna noteark under okkupasjonstiden og en omreisende italiensk operadirigent som slo seg ned i Oslo og løftet korpset til nye høyder på slutten av 1800-tallet.

Utrolig variert hverdag

Noe av det som er særegent ved Forsvarets stabsmusikkorps er hvor variert hverdagen er. Musikerne spiller i vaktparader foran Slottet, går fremst i 17. mai-toget og spiller gjerne tema fra Star Wars klemt inn mellom to svenske marsjer. De står også ganske fritt til selv å velge hva de ønsker å spille, i motsetning til orkestermusikere.

Her er det mye hummer og kanari, sier kaptein Elin Torkildsen. – Alt fra Earth, Wind & Fire til trompetfanfare under utdelingen av Nobels fredspris.

De deltar også på Norsk Militær Tattoo når det settes opp hvert andre år. Der er de blant de cirka 1000 deltakerne og spiller fem utsolgte forestillinger i Oslo Spektrum, hvor de også møter en rekke musikere fra andre deler av verden.

Fenrik Haukås og kaptein Torkildsen forteller om korpsets historie og den varierte hverdagen.

Særegne krav

Kaptein Elin Torkildsen og Fenrik Sebastian Haukås forteller også om noen av tingene som gjør jobben i et av Forsvarets musikkorps særegent.

– Selv om vi først og fremst er musikere, så er vi i et militært system. Vi har grader og går i uniform på jobb, sier kaptein Torkildsen.

Det stilles også noen spesielle krav til å bli med i orkesteret. Man må ha norsk statsborgerskap og passere en sikkerhetsklarering, begge deler grunnet at det er et militærkorps. Stabsmusikken er også forbeholdt blåsere og slagverk. Det finnes kun én stryker i alle Forsvarets fem korps, nemlig en kontrabass som spiller i Hærens musikkorps i Harstad. Resten av musikerne er blåsere og slagverk.

Vi er Norges største arbeidsgiver for blåsere og slagverk, sier fenrik Haukås spøkefullt,  – og den minste for strykere.

Det åpner for flere muligheter

Tema for Ung Filharmonis høstseminar har vært øving i orkester, men to av blåserne legger ikke skjul på at det har vært interessant å møte korpsmusikere også.

– Det er en arbeidsplass som kan være aktuelt for oss som blåsere, sier Sara Bolstad fra Bergen. – Det var interessant å høre mer om forskjellen mellom orkester og korps.

Amalie Duesund fra Knarvik er helt enig.

– Det er generelt et veldig trangt nåløye, så derfor var dette foredraget veldig interessant, siden korps i hovedsak er for blåsere. Vi fikk mye nyttig informasjon jeg ikke visste om tidligere, som at man for eksempel måtte være norsk statsborger. Det åpner flere dører, for orkesterbransjen er jo ekstremt tøff med tanke på internasjonal konkurranse. Så å høre om korps er litt mer motiverende egentlig!

Samarbeidspartnere