Bretter opp ermene for Ung Filharmoni

Dirigent Ben Gernon måtte kaste inn håndkleet, men Oslo-Filharmoniens egne musikere tråkker til for Ung Filharmoni. Leif Arne Pedersen tar over som dirigent, og Elise Båtnes lover seksjonsprøver. - Dette blir kanskje den mest lærerike samlingen noensinne, sier hun.

Under en pandemi må man regne med endringer. Og når de skjer er det godt å ha ferdige, alternative planer.

Dirigent Ben Gernon skulle ha kommet fra England, men i går ble det klart at han måtte avlyse på grunn av sykdom.

Leif Arne Pedersen, soloklarinettist i Oslo-Filharmonien, tar over rollen, som han også hadde under sommersamlingen.

– Jeg gleder meg skikkelig! Vi i Oslo-Filharmonien er veldig klare for å gi deltakerne et lærerikt og morsomt kurs man vil tenke tilbake på i mange år fremover.

Leif Arne Pedersen trår til for Ung Filharmoni og tar plassen til Ben Gernon, som frafalt på grunn av sykdom. Foto: Magnus Skrede

– Jeg husker selv hvor spennende det var å komme inn i Oslo Konserthus da jeg begynte i Filharmonien. Deltakerne kommer til å kjenne at de trår inn i den store konsertsalen de nå skal fylle alene, sier han.

Pedersen er overbevist om at det ikke blir noe problem for de unge å spille Stravinskjis Ildfuglen alene i konserthuset.

– Musikerne må være enda mer selvstendige og ta enda mer ansvar for stemmen sin. På sommersamlingen hadde vi en gjennomspilling, hvor både jeg og resten av Filharmonien ble utrolig imponert. På høstsamlingen skal vi også ha enda flere tuttiprøver, så dette lover bra, sier han.

Mer intensivt og lærerikt

Elise Båtnes er fiolinist og konsertmester i Oslo-Filharmonien. Hun gleder seg til å møte alle igjen på en smittesikker måte.

– I disse spesielle tidene må man trå til og ta ansvaret selv. Jeg er stolt og glad for at Filharmonien har krefter og ressurser til å løse utfordringer som dukker opp. Og resultatet er en samling som kommer til å være utrolig læringsrik, sier hun.

Elise Båtnes mener at årets samling blir den mest intensive og lærerike hittil. Selv skal hun undervise strykerne. Foto Magnus Skrede.

Blant annet er det første gang utøverne i Ung Filharmoni får den udelte oppmerksomheten til Oslo-Filharmonien.

– I år har vi fordelt mentorene på instrumentgruppene, men vanligvis ville Oslo-Filharmonien ha brukt halvparten av uka på andre ting. I år er hovedfokuset på ungdommene. Nå har vi tid til fordypning ved å dele opp orkesteret i blås og stryk under noen av prøvene, sier Båtnes.

Båtnes skal selv undervise strykerne. Oppdelingen av orkesteret i to vil gi musikerne enda en anledning til å perfeksjonere sin egen stemme.

–  Det blir en mer intensiv og lærerik uke enn tidligere år. Filharmonien sitter ikke på scenen, så det blir mer ansvar på hver musiker – og i tillegg får de spille to konserter! Jeg pleier å si at man lærer ti ganger mer på å spille konsert enn på å øve, avslutter hun.

– Samspill blir høydepunktet

Rose Øvretveit (20) er med på Ung Filharmoni for første gang. I sommer kjørte basstrombonisten fra Sunnfjord alene i ni timer for å komme til sommersamlingen i Oslo.

– Jeg gleder meg skikkelig til høstsamlingen. Det var så gøy i sommer, alle hadde masse energi og var så gira. I tillegg hadde vi flinke mentorer til stede med mye kunnskap om musikken, mener hun.

Det er første gang Rose Øvretveit deltar på Ung Filharmoni og hun gleder seg veldig til å fylle Oslo konserthus. Her snakker hun med TV2 på sommersamlingen. Foto: Magnus Skrede

Hva ser du mest frem til med denne samlingen?

– De faglige innslagene om prøvespill virker veldig spennende. Men høydepunktet blir nok å spille to konserter med så fine folk. Jeg har stått mest alene og øvd i sommer, så jeg synes det er fantastisk at Ung Filharmoni ikke blir avlyst, sier hun og legger til:

– I denne tiden føler man seg så nedprioritert som musiker, det er nesten umulig å ha prøver og konserter med alle retningslinjene. Da er det så viktig at arrangørene av Ung Filharmoni skjønner hvor viktig det er. Det føles som de står opp for oss og passer på at det blir noe av, sier hun.

Tekst: Øyvind Hamre/Senter for talentutvikling

Fakta om Ung Filharmoni

• Ung Filharmoni er et unikt program for unge klassiske musikere opp til 19 år som drømmer om å bli profesjonelle orkestermusikere.
  • Programmet inngår i talentsatsingen Crescendo, et samarbeidsprosjekt mellom Oslo-Filharmonien, Festspillene i Bergen og Barratt Due musikkinstitutt.
  • Gjennom nasjonale prøvespill om høsten i landets seks største regioner settes det sammen et orkester på nærmere 80 unge musikere.
  • Disse samles først til forberedende gruppeprøver i mai/juni, før en intens sommersamling på Rønningen folkehøgskole i slutten av juni med øvelser, prøver, undervisning og faglig påfyll.
  • Avslutningsuka går av stabelen i høstferien i Oslo Konserthus og ender med en fullverdig konsert i Oslo-Filharmoniens abonnementsserie.
  • Høstsamlingen avsluttes normalt med en konsert foran et fullsatt Oslo Konserthus.
  • Ung Filharmoni har som mål å bidra til at unge talenter skal lykkes som utøvere i morgendagens musikkliv. Gjennom samspill med Oslo-Filharmonien får de unge utøverne opplevd hva som kreves på toppnivå.
  • Samarbeidspartnere i gjennomføringen av Ung Filharmoni er Senter for talentutvikling Barratt Due og Oslo-Filharmonien.
  • Ung Filharmoni støttes av Talent Norge, Sparebankstiftelsen DNB, Bettina Ford Jebsen, Hans Peter Jebsen og Trond Mohn.