«Ung Filharmoni skal gi deltakerne innsikt i hva det innebærer å spille i et orkester på profesjonelt nivå. Prøvespill er en naturlig del av dette og et gjennomgående tema under hele prosessen til Ung Filharmoni.» – Ingvild Glimsdal, prosjektleder for Ung Filharmoni.
Over 160 kandidater har kastet seg ut i den til tider nervepirrende prøvespillsituasjonen som foregår foran et videokamera og gjennomføres som om det skulle vært en jury tilstede, det gjøres kun ett opptak og det er ikke anledning til å filme flere ganger.
Så for seg orkesteret
Tora Reigstad, bratsjist fra Tromsø som prøvespilte for første gang i år, forklarer sin opplevelse av prøvespillsituasjonen slik: «Da de ropte meg opp og jeg kom inn i salen følte jeg meg skremmende rolig. Kameramannen forklarte alt og det var egentlig som å stå på øverommet. Det er noe med å stå foran et kamera og spille utdrag av en bratsjstemme fra en Mahler-symfoni. Resten av orkesteret spiller så det ryker inne i hodet, men samtidig så står du jo der helt alene. Det var nesten litt komisk og faktisk gøy til og med! Jeg var egentlig bare ganske stolt for at jeg i det hele tatt prøvespilte, som var målet mitt.»
Nora Dahl Nilsen, cellist og tidligere deltaker i Ung Filharmoni, forteller at hun i forkant av prøvespillet forberedte seg ved å bli kjent med hele symfonien. «Bak hver symfoni har det vært en komponist med sin egen historie, som gjennom verket formidles til publikum. Ved å lytte og lese om symfonien som skal framføres, kan man dykke dypere ned i notene og spille med den innlevelsen verket krever, både på prøvespill og konsert.» Nora sier videre: «På selve prøvespillet følte jeg meg konsentrert, for det var ikke mer tid å forbedrede seg på, og derfor måtte jeg, uansett hvor godt jeg hadde forberedt meg, være klar. Det var bare å gi bånn gass og gi alt det man kunne og burde!»
Lurt å øve på situasjonen
Alle prøvespill ble filmet med profesjonelt film- og lydutstyr før opptakene ble sendt videre til juryer fra Oslo-Filharmonien. Håkon Skjæret, som var tilstede som fotograf på så å si alle prøvespill, uttrykker viktigheten av å gi kandidater muligheten til å få denne erfaringen: «Prøvespillturneen tydeliggjør viktigheten av den reelle mengdetreningen kandidatene trenger for å føle seg trygge i situasjonen. Dette merker jeg ikke bare under opptak, men også like mye før og etter kameraet går.»
79 kandidater fra 13 fylker har i disse dager fått tilsendt svar fra juryene og både Tora og Nora har blant dem som har takket ja til å delta under årets Ung Filharmoni. De ser begge frem til prosjektet.
«Jeg gleder meg utrolig mye, og kjenner allerede på forventningene om den magiske følelsen av å spille Mahler med så mange dyktige musikere, og spesielt til å møte andre unge bratsjister! Det er jo ikke så voldsomt mange av oss her oppe i nord så det blir spennende. Jeg føler meg utrolig privilegert, takknemlig, og rett og slett sykt gira på å være en del av dette!!» – Tora Reigstad
Nora nevner høstsamlingen, der deltakerne spiller side om side med Oslo-Filharmonien, som et stort høydepunkt. «Å spille side om side med mitt favorittorkester blir utrolig morsomt! I fjor satt med min tidligere lærer Kari Ravnan, noe som var ekstremt lærerikt men også fantastisk gøy. Hun hadde så mye fint å påpeke, og jeg fikk en veldig god orkesteropplevelse.»
Flere konsertmuligheter
Ung Filharmoni kan i år oppleves som selvstendig konsertorkester i Universitetets Aula i Oslo 25. juni, under Valdres Sommersymfoni 26. juni og sammen med Oslo-Filharmonien i Oslo Konserthus 3. oktober. Følg linkene under for informasjon og billetter.
Ung Filharmoni // Universitetets Aula // 25. juni
Ung Filharmoni // Valdres Sommersymfoni // 26. juni
Ung Filharmoni og Oslo-Filharmonien // Oslo Konserthus // 3. oktober