Ung Filharmoni i full gang

Sommerens vakreste eventyr, Ung Filharmoni, har for tredje år på rad sin sommersamling i Oslo. Sammen med dirigent Peter Stark og instruktører fra Oslo-Filharmonien fyller de 76 unge musikerne Rønningen Folkehøyskole med lyden av Sjostakovitsj fem dager til ende.

Ung Filharmoni er et unikt orkesterprosjekt for unge klassiske musikere i Norge. Gjennom nasjonale prøvespill har 76 unge talenter i alderen 12 – 20 år blitt valgt ut til å spille i symfoniorkesteret. Prosjektet inngår i Crescendo; et mentorprogram i regi av Oslo-Filharmonien, Festspillene i Bergen og Barratt Due musikkinstitutt.

Jeg synes dette er kjempegøy å være med på. Deltakerne er så dedikerte og dyktige. Min rolle blir å være en slags førerhund som viser dem i riktig retning og hjelper dem å finne sin plass i orkesteret. -Inger Besserudhagen

Inger Besserudhagen er solohornist i Oslo-Filharmonien og er med som mentor på Ung Filharmoni for tredje gang. Horngruppen, i likhet med resten av det unge orkesteret, skal på sommersamlingen gjennom et tett program med prøver, foredrag, individuelle spilletimer og sosiale aktiviteter.

Sammen dirigent Peter Stark skal orkesteret fremføre Sjostakovitsj Symfoni nr. 10, først i Lindemansalen på Norges musikkhøgskole tirsdag 26. juni, så på Valdres Sommersymfoni onsdag 27. juni. På andre del av prosjektet møtes Ung Filharmoni til en høstsamling der de skal øve og spille konsert side om side med Oslo-Filharmonien i Oslo Konserthus.

På Rønningen begynner de unge musikerne å se frem mot konserten. – Jeg gleder med veldig, men akkurat 4. satsen er litt vanskelig da, sier Nojus Apynis (13) og Torje Gunvaldsen (12) som er blant de yngste deltakerne og spiller begge to 2. fiolin i Ung Filharmoni. – Vi har lært så mye nytt de siste to dagene, ler de to før de løper videre for å spille fotballspill.