Johan Dalene har signert med internasjonalt management

Fiolinist og Crescendo-deltaker Johan Dalene har inngått managementavtale med Enticott Music Management, i samarbeid med IMG Artists. Nordic Artists Management vil fortsette å representere Johan i Skandinavia.

– Johan har vokst kolossalt gjennom snart to år med Crescendo og vi ser at han nå er klar for en internasjonal karriere. Gjennom mentorprogrammet har Johan fått nyttige redskaper til at håndtere alt annet omkring karrieren, så han kan fokusere på det viktigste, nemlig musikken, forteller manager i Nordic Artists Management, Filomenta Høgsholm.

Høgsholm forteller at de oppdaget Johan høsten 2016 og begynte samarbeidet umiddelbart etter.

– Vi har hatt stor suksess med Guro Kleven Hagen og Eivind Ringstad på Crescendos mentorprogram tidligere, og det var helt opplagt å oppfordre Johan til å gjøre det samme, sier hun.

Crescendo er et samarbeidsprosjekt mellom Festspillene i Bergen (FiB), Oslo-Filharmonien (OFO) og Barratt Due musikkinstitutt (BDM). Prosjektet er muliggjort gjennom støtte fra Sparebankstiftelsen DNB og Talent Norge.

Crescendo omfatter to delprogrammer som representerer ulike karriereområder innenfor det profesjonelle klassiske musikklivet: et mentorprogram for unge solister og kammergrupper og orkesterprosjektet Ung Filharmoni.

– Crescendo tilbyr et skreddersydd og allsidig program for unge solister, basert på deres egne behov og ønsker. I tillegg til konsertinvitasjoner bidrar Oslo-Filharmonien til solistenes utvikling med bl.a. tilgang til et stort kontaktnettverk, prøvespill for dirigenter, møter med agenter, innspillinger og karriererådgivning, forteller kunstnerisk plansjef i Fillharmonien, Alex Taylor.

Han beskriver Dalene som et stort talent med imponerende fiolinspill, mye hjertet og en unik formidlingsevne.

– Johan debuterte som solist med Filharmonien i 2018 – i pøsregn på en utescene på Sagene – og ble invitert umiddelbart tilbake. Hans neste konsert med orkesteret er i oktober og er en del av orkesterets jubileumsprogram, sier Taylor.