Klar for å «gønne på» med Ung Filharmoni

− Jeg har lært å stole mer på meg selv, sier hornist Lovise Håpnes om sin første uke i Ung Filharmoni.

Tekst og foto av Fred-Olav Vatne / Oslo-Filharmonien

− Jeg gleder meg veldig til konsertene − til å spille de store hornpartiene, og til å se om publikum synes det er kult! sier Lovise Håpnes (20) fra Trondheim, en av hornistene som spiller Gustav Mahlers Symfoni nr. 1 med Ung Filharmoni denne uka.

Prosjektorkesteret Ung Filharmoni, som er en del av talentprogrammet Crescendo, møtes i disse dager til sin fjerde sesong.

Orkesteret spiller konserter i Universitetets Aula i Oslo 25. juni og på Beitostølen og 26. juni, og 3. oktober slår Ung Filharmoni seg sammen med Oslo-Filharmonien for å holde konsert i Oslo Konserthus.

− Jeg tror Mahler likte horn

Lovise Håpnes går til daglig på Norges Musikkhøgskole, og er med i Ung Filharmoni for første gang. Med Mahlers første symfoni på programmet blir det mange flotte partier å spille for horngruppa:

− Jeg tror Mahler likte horn, for de er masse å gjøre for horngruppa. Vi er åtte horn som spiller, og mot slutten av symfonien skal vi til og med reise oss, det står i notene at vi skal gjøre det. Det har jeg ikke vært med på i orkestersammenheng tidligere.

Lovises mentor i horngruppa er Inger Besserudhagen, som til daglig er Oslo-Filharmoniens solohornist.

− Det er veldig inspirerende å jobbe med Inger. Hun legger øvelsene godt til rette slik at vi kan gjøre det best mulig. Det virker som om hun bryr seg, og er blitt glad i oss!

Økt selvtillit er noe av det viktigste Lovise tar med seg fra samlingen:

− Jeg har lært å stole mer på meg selv. Det har blitt snakket mye om å «gønne på», å spille og stole på at en får det til.

− Denne uka gir ekstra energi

Inger Besserudhagen setter også stor pris på arbeidet med Lovise:

− Hun er positiv og interessert, tar til seg lærdommen og viser at hun virkelig vil gjøre en god jobb for helheten.

Med rundt åtti ungdommer i orkesteret blir det en særegen atmosfære i Ung Filhamoni:

− Denne uka gir ekstra energi. Det er en annen temperatur mellom disse unge musikerne enn jeg er vant til ellers.

Hun gleder seg også over å kunne forberede de unge hornistene på en mulig fremtid som profesjonell musiker:

− Jeg er veldig glad i jobben min, og synes det er svært meningsfylt å få være med på å forme neste generasjon orkestermusikere. Det er en unik situasjon å kunne komme med inside-tips som vi vet funker på jobb.