Gleder seg til læring og lek på sommersamling

De neste dagene deltar 80 unge musikere på sommersamlingen for Ung Filharmoni på Rønningen Folkehøgskole. Deltakerne møtes for å utvikle seg faglig, i tillegg til at samlingen er en viktig sosial arena for de unge musikerne. Vi har snakket med to av deltakerne som forteller om sine opplevelser fra Ung Filharmoni.

Hedda Aadland (16) og Nojus Apynis (14) er to av årets deltakere i Ung Filharmoni, og for dem er sommersamlingen et av årets høydepunkter. Ikke bare får de anledning til å lære av profesjonelle musikere, men dette er også en viktig sosial arena der de kan møte ungdommer med den samme interessen og lidenskapen for klassisk musikk.

– Det er veldig gøy fordi det føles som om alle er en del av noe spesielt. Det er et veldig godt tilbud. Man får møte så mange andre musikere fra andre steder i Norge som man ikke kjenner fra før, sier cellist Hedda Aadland. Hun har vært med i Ung Filharmoni i fire år, og gleder seg til sommersamlingen.
– Jeg spiller mye i kammerorkester, og det er veldig fint, men det er ekstra spesielt å få spille sammen med blåsere, slagverk og alle mulige instrumenter. Da får man se helheten, forklarer hun.

Fiolinist Nojus Apynis skal delta på samling med Ung Filharmoni for andre gang, og han ser særlig frem til alle aktivitetene de får være med på.
– Jeg gleder meg også veldig til å spille i symfoniorkesteret, for jeg elsker stor klang, sier Apynis. – Man må jo legge ned en del arbeid når man deltar i Ung Filharmoni, men det kan også telles som sommerferie fordi det er så gøy, fortsetter han.

Både Aadland og Apynis er elever ved Unge Talenter Barratt Due, og begge har dermed erfaring med musikkopplæring på et høyt nivå. Muligheten til å få lære av profesjonelle musikere er en viktig del av Ung Filharmoni-prosjektet, og sommersamlingen byr på en annerledes pedagogisk opplevelse for dem begge.
– Samlinger som dette viser en annen side ved å være musiker. Her får man være sammen med mange og spille i et stort symfoniorkester, som er veldig annerledes fra å sitte og øve alene på et rom, forteller Aadland.

I tillegg til at det virket spennende, ville jeg være med i Ung Filharmoni fordi man får spille med Oslo Filharmonien, som faktisk kan bli en del av fremtiden min, sier Apynis.

Samlingen de nå skal delta på, resulterer i to konserter der orkesteret skal fremføre Mahlers Symfoni nr. 1. Dette verket skal de øve på i grupper, som orkester og med Oslo Filharmonien i løpet av de neste dagene.
– Vi kommer sikkert til å spille denne symfonien igjen når vi blir eldre, så det er gøy å bli kjent med den allerede nå. Det kommer nok til å sitte i fingrene i lang tid framover, forteller Aadland.

Både Apynis og Aadland kan fortelle at de lærer mye i løpet av en samling med Ung Filharmoni, og at mengden øving de gjennomfører ikke bare skaper et eierskap til verket de spiller, men at de knytter seg til hverandre.
– Det er ikke like skummelt å spille en konsert med et orkester som å spille alene, for hvis du gjør noe feil når du spiller sammen med andre, sier de bare at det kommer til å gå bedre neste gang, sier Apynis.

Som erfarne Ung Filharmoni-deltakere har de tydelige tanker om hva nye deltakere burde gjøre og være med på i løpet av årets sommersamling:
– Man burde være med på aktivitetene og det sosiale som skjer, som fotballturneringer og bading, fortsetter Apynis.

Bli kjent med nye folk og knytt kontakter som kan vare resten av livet. Du får mulighet til å lære av flinke dirigenter og spille fantastiske verker. Bare ha det gøy, forteller Aadland.

Samlingen gir deltakerne blant annet mulighet til å spille sammen med og lære av musikere fra Oslo Filharmonien. Det hele avrundes med to konserter som Ung Filharmoni selv skal stå for, én i Universitetets Aula 25. juni og én under Valdres Sommersymfoni 26. juni.

Tekst og foto: Benedicte Christie Knudtzen