− Fellesskap på tvers av generasjonene

Konsertmester Victoria Lewis i Ung Filharmoni har Oslo-Filharmoniens Elise Båtnes som mentor. I høst skal de spille Sjostakovitsj-symfoni side om side i Oslo Konserthus.

Oslo-Filharmonien: publisert 29. juni 2018 [Fred-Olav Vatne]

− Konsertmesteren er mellomleddet mellom orkester og dirigent, og skal lede alle musikerne så vi spiller samlet, sier Victoria Lewis.

− Det er en stor utfordring med så mange musikere, men det er veldig gøy også!

Under orkesterets samling i juni, som kuliminerte med konsert i Lindemansalen ved Norges Musikkhøgskole 26. juni og under Valdres Sommersymfoni 27. juni, har hun fått veiledning av Oslo-Filharmoniens konsertmester Elise Båtnes.

− Jeg lærer masse, særlig når hun sitter ved siden av og roper «nå må du høre på de, og nå på de». Av og til blir en så oppslukt i sin egen stemme at en glemmer at det er andre stemmer som også skal høres. Jeg får veldig godt innblikk i hvordan en konsertmester tenker og hvem hun lytter til når hun sitter der jeg sitter, og etter hvert får jeg samme tankegang.

27. september skal Ung Filharmoni og Oslo-Filharmonien sammen spille Dmitrij Sjostakovitsj’ symfoni nr. 10 i Oslo Konserthus med Vasily Petrenko som dirigent.

− Det blir veldig spennende. Det har vært fantastisk å være med de første gangene, med gigantisk orkester og kjempegode dirigenter. Nå gleder jeg meg til å sitte ved siden av Elise og føle meg som en del av Oslo-Filharmonien, for en liten stund i hvert fall.

Victoria Lewis i aksjon som konsertmester under orkesterprøve med Ung Filharmoni, med dirigent Peter Stark til høyre. (Foto: Fred-Olav Vatne/Oslo-Filharmonien)

− Utrolig flott å få viderebringe mine tanker

Elise Båtnes (47) setter stor pris på å få jobbe med musikerne i Ung Filharmoni:

− Det er kjempemorsomt og spennende å få jobbe med den neste generasjonen av musikere, som forhåpentligvis blir våre nye kolleger om noen år, sier Elise Båtnes.

− Når Victoria forteller om hva hun har lært, føler jeg meg virkelig forstått. Jeg har snart 30 års erfaring med å sitte i orkester og vet etter hvert mye om hva som gjør at resultatet blir best mulig. Det er utrolig flott å få viderebringe mine tanker, og gøy å jobbe med en gjeng som er så mottakelig og motivert for å ta inn kunnskap om faget.

Opplegget i Ung Filharmoni skiller seg en del fra tilsvarende tilbud hun selv deltok i som ung musiker:

− Ung Filharmoni er et spisset og veldig gjennomtenkt tilbud. De unge musikerne får én-til-én-undervisning mens kurset pågår, og det er tydelig fokus på musikken som spilles her. Side-om-side-konserten i høst tilfører en ekstra dimensjon. Jeg spilte ikke med profesjonelle musikere før jeg ble profesjonell selv. Og vi etablerte får mulighet til å lære av og bli inspirert av ungdommene og føle fellesskap på tvers av generasjonene.

Oslo-Filharmoniens konsertmester er begeistret for sin unge kollegas innsats i rollen:

− Victoria gjør en strålende jobb. Hun lytter, er oppmerksom, tar ansvar og har naturlig autorietet i rollen, i tillegg til at hun spiller kjempebra. En trenger en kombinasjon av disse egenskapene for at det skal funke.

Nå ser de fram til felles innsats i Oslo Konserthus i september:

− Det skal svettes og jobbes, og vi skal ha det gøy, selv om musikken ikke er den aller lystigste! avslutter Elise Båtnes.